Taxikári zlyhali a bude to ešte horšie!

Mysleli si, že položia bratislavu na lopatky a zablokujú dopravu v hlavnom meste – len v snoch. Od popoludnia sa snažili taxikári svojou „spanilou“ protestnou jazdou proti službe Uber zablokovať hlavné mesto, ale – našťastie? – bezúspešne.Ako býva zvykom, za nezdar si môžu taxikári sami. Písal som to asi v 100 komentároch na rôznych diskusiách, že na to, aby čokoľvek zmohli, musia držať spolu. To je stav, ktorý však nikdy poznať nebudú, pretože už oni sami medzi sebou riešia súboje a ich jednota je teda nulová.

Za nezdar funkciu?

Keď sa niečo nepodarí v parlamente alebo kdekoľvek inde, žiadajú si ľudia hlavu toho, kto za nezdar môže. Tu by teda mala a mohla padnúť hlava predsedu OZ UTB, keďže on tento protest inicioval. Jeho fádne argumenty o tom, že Uber bude okrádať štát je vedené heslom Zlodej kričí: „Chyťte zlodeja!“.

Ak by som mal nájsť taxikárov, ktorí reálne odvádzajú všetky odvody a nepodvádzajú na DPH, či iných kontrolách, tak by som sa skutočne nahľadal. Nehovorím, že poctivci neexistujú, ale je ich také mizivé množstvo, že nejaká služba Uber s pár vodičmi, nemá šancu dobehnúť straty na DPH od všetkých 3000 taxikárov, čo majú licencie. Nech je optimisticky polovica skutočne poctivá a platí všetko ako má… Druhá polovica sú čisté straty.

Už len príklad toho, že taxikár „zo štandu“ ide vždy „na dohodu“ o cene, čiže taxameter ani len nezapne a teda ani nedá blok a nič ani neodvádza. Nehovoriac o tom, že aj to čo „odvádza“ si pekne poctivo odpíše na najazdených KM a na PHM a podobne. Takže všetko čo píšu a o čom sa vyjadroval šéfik UTB je plno nezmyslov, ktorým treba veriť možno tak 20%.

Jediné v čom má pravdu je, že akýkoľvek vodič „z povolania“ (MHD, TAXI a pod.) sú nútení mať pravidelné prehliadky, psychologické testy, testy spôsobilosti a podobne. To že taxikári musia platiť licenciu je niečo, čo si „vybojovali“ sami, keď protestovali proti „čiernej práci“. Na to už ale akosi pozabudli, že to oni sami si vymysleli, že tým odradia ľudí, lebo kontroly budú vyžadovať platnú koncesnú licenciu. A? Skutkový stav? Najviac kontrol je na miestach, kam „čierny vodiči“ ani len nepáchnu a teda sa im pekne vyhnú. Ale im „podkúrili“.

Trpezlivosť dochádza, nielen taxikárom!

Taxikári, resp. ich zástupca z OZ UTB sa vyjadruje, že im už došla trpezlivosť, lebo došlo niečo, čo im láme krky. Ja si skôr myslím, že došlo niečo, čo si vyžiadal životný štýl a spôsob života ľudí. Relexia taxikárom nič nehovorí a sebareflexia už vôbec nie. Len pre príklad, sa vyjadrujú, že ich ceny a zľavy na objednávky na telefón sú výdobytok 90-tych rokov. Prečo si to nezmenia? Je to ich cenotvorba! Nariekajú, že nemajú žiadnu robotu a pritom je tu taxislužieb (aspoň v hlavnom meste) aspoň 5 ak nie viac. Čím viac ich je, tým viac roboty dostane ten, kto je ochotný pracovať a poskytovať služby.

Za starých čias sa nestalo, že by ktorýkoľvek taxikár, nech stál v akejkoľvek rade, povedal zákazníkovi „nie“, lebo on nie je na rade. Páni… Pravidlá stanovísk ste si tiež určili sami! Rovnako tak ste si vy vybrali prácu, ktorú vykonávate.

Ľuďom došla trpezlivosť už dávno a preto nemáte prácu. Preto služba ako UBER jednoducho prevalcuje vaše služby na všetkých čiarach. Ľudia si radšej zvolia odvoz za jednotnú cenu, ktorú majú istú. Rovnako tak si skôr zvolia istotu, že ich nik neošklbe. Je paradoxom, že práve toto mala byť vaša devíza, pretože vy máte licencie. Vy máte previerky. Vy ste „štátom“ oprávnení vykonávať služby prepravcu v osobnej preprave.

Nepochopenie situácie a nárokov

Taxikári, na čele s UTB, akosi pozabudli na niečo, čomu sa hovorí progress. Posunúť sa niekam inam. Ponúknuť niečo iné. Namiesto protestných akcií a snáh o blokovanie dopravy mali spraviť niečo úplne iné. Mali si konečne ONI SAMI SADNÚŤ a dohodnúť sa na tom, ako JEDNOTNE položia novú službu na lopatky.

Cesta je úplne jednoduchá a cieľ je podľa mňa oveľa zreteľnejší ako to, že si budú vymýšlať štrajky, ktorými nedosiahnuť nič iné ako to, že na nich budú ľudia viac a viac kašlať a kydať. Cestou nie je štrajkovať, ale postaviť sa výzve čelom! Ľuďom netreba brať možnosť voľby. Keby tomu tak bolo, tak by musela fungovať jedna jediná taxislužba.

Kedy naposledy taxikári premýšlali vôbec nad tým, čo je ich „povinnosťou“? Povinnosti nekončia získaním licencie, prenájmom vysielačky a taxametru. Tam ešte len všetko začína. Taxikári – ako bolo písané v diskusiách – sú osobní šoféri. Niečo, čo nie je štandard a teda niečo, čo by malo mať svoju cenu. Niečo, pri čom sa človek bude môcť spoľahnúť, že príde v stanovený čas na určené miesto a bude tam určite popredu. Bude úkladne ustrojený a vozidlo nebude vyzerať ako keby došlo z rozvozu bahna na stavenisko.

Skúsili niekedy popremýšlať nad tým, že keby si sami nepodkopávali nohy, mohli už dávno mať vyriešený problém jednotnej ceny a mohli mať všetky taxislužby prácu? Pokiaľ je možnosť, ľudia si vždy zvolia tú, čo je lacnejšia. Tí, čo potrebujú kvalitu, radi zainvestujú a objednajú si radi aj drahšiu službu ak vedia, že v tej službe dostanú všetko, čo treba.

O čom by mali taxikári hovoriť

V prvom rade, by si mali vedieť oni sami sadnúť. Je veľmi veľa taxislužieb, ktoré sú na nože, práve preto, že si sami podliezajú ceny. Ak chcú mať jednotnú cenu, nerozumiem, prečo sa bavia o „kartelovej dohode“, pokiaľ si ju nastavia jednotne a bude podľa štúdií, ktoré im vypracovala Žilina? O kartelovej dohode by sa dalo hovoriť, ak by sa dohodli na sume, ktorá bude neprijateľná pre ľudí, to by sa isto niekto ozval.

Ich vzájomná nesúrodosť a neochota, to by mal byť predmet ich otázok a téma číslo jedna. Nie nadarmo sa hovorí, že v jednote je sila. Čím viac rozštiepené budú ich názory, tým väčšia pravdepodobnosť, že sa nikdy nedohodnú.

Je smutné ak sa nejaké občianske združenie vyjadruje v mene väčšiny aj za iných, ktorí napríklad nesúhlasia so stanoviskami. Jasne to dnes vyjadrili svojou neúčasťou.

Ale aby som neodbiehal. Mali by hovoriť aj o tom, aké služby chcú a môžu poskytovať. Dnešná doba je tak trošku moderná a už skutočne minimálne počíta s niečím ako je hotovosť a tak podobne. Koľko taxikárov sa môže udrieť do hrude a povedať: „U nás viete platiť bezkontaktne“? Minimum.

Na fotografiách z dnešného štrajku je aj vidieť, ako chodia taxikári do práce. Tepláčiky, pohodička, jazzíček. Kedysi si nepamätám, že by taxikár bol inak ako v nohaviciach a košielke. Štát vyslovene prikazuje prepravcom v os. preprave nosiť niečo ako uniformu, alebo jednotný odev. Taxislužby sú výnimka? SADčka, MHDčka sa tým musí riadiť a musia mať uniformy. Aj keď by išlo len o košelu, už to vyzerá inak ako nejaký človek v tieločku s mapamy pod pazuchami.

„Povinné výbavy“ vo vozidlách a príplatky za „komfort“? A to je čo? To je jediné na čo ste sa za tú dobu od vymyslenia klimatizácie zmohli? Že v lete chcete príplatok za klimatizované vozidlo, pretože to žere viac nafty? Čo keby to bol štandard, bez ktorého jednoducho také vozidlo ani nemôže fungovať ha?

Mohol by som písať oveľa oveľa viac, ale asi by to nesmerovalo nikam, pretože taxikári nemajú dostatok času aby sa venovali niečomu serióznemu, pretože novinky zo sveta stanovísk sú predsa prednejšie. Prednejšie ako človek, čo si môže aj ruku vymávať, že chce taxík. Veď on predsa už 4 hodiny stojí a čaká na niekoho z hotela, koho môže „ošklbať“.

Pridaj komentík

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.