„Odzvonilo“ súrodeneckým vzťahom

&

Asi tak by som mohol nazvať to, čo sa deje na našom krásnom Slovensku, ktoré kedysi tvorilo rodinu so susednou Českou republikou. Kedysi Československo, teraz rozdelené už aj v ponímaní televízneho vysielania a to len vďaka „nenažrancom“.Prepáčte, ale inak neviem nazvať televízne stanice, ktoré nemajú dostatok guráže na to, aby si udržali diváka „férovým“ bojom na mediálnom trhu a povedali si, že majú dosť čo robiť sami medzi sebou a nie to ešte riešiť konkurenčný súboj za hranicami. Všetko to začalo zvyšovaním poplatkov a nariekaním, že televízia Markíza nedostáva dostatok finančných prostriedkov z ich nekonečného pásma reklamných blokov, pretože ju diváci odmietajú sledovať. Pripomeniem, že zamyslenie nad tým, prečo tomu tak je, samozrejme akosi nenašlo uplatnenie a tak, aby zvýšili príjem z reklám, pridali viac reklamných blokov všade, kde sa to len dalo. Verím tomu, že ak by vedeli aj reklamu prerušiť mimoriadnou reklamou s možnosťou vyššieho „volume“ tak by to určite spravili.

Ale poďme teda späť k téme číslo jedna – vypínaniu českých „plnohodnotných staníc“ a ich nahrádzaním takzvanými „multinárodnými“ verziami, ktorých primárnym cieľom je, že okrem vlastnej tvorby (ktorá, s prepáčením je rovnako kvalitná ako reklamy), stojí teda za …. Pomyslite si každý svoj výraz. Ja ten svoj poznám veľmi dobre. Takže prídu na trh nové „International“ verzie a keďže tie nie sú populárne, prima sa rozhodla, že to nazve ako „Prima PLUS“ … Smiešne. Nič PLUSové na tom nie je, keďže – a to otvorene všetci vieme – ani česká vlastná tvorba nemá čo ponúknuť.

Markíze ale ani televízii JOJ asi ani po tomto čudestnom kroku nepríde na um, že chyba je niekde úplne inde ako tam, že si divák radšej zvolí český program ako ten slovenský. Ja skúsim napísať len tak, prečo a ako sa ja rozhodujem pri výbere filmov a teda programu, ktorý budem sledovať…

Moja voľba

V prvom rade, všetci dobre vieme, že hlavným „problémom“ podľa televízií na SK je, že české stanice ich „predbiehali“ v uvádzaní „kasových trhákov“ a teda pustili „premiéru“ skôr ako tie slovenské. Kedysi, keď ešte fungovali dobré vzťahy medzi televíziami, dokázali SK a CZ televízie ponúknuť rovnaký program v rovnakom čase, to sa však zmenilo, keď začali televízie viacmenej tlačiť svoje vlastné produkcie v podobe Panelákov, Vín, Nemocníc či Letísk a kto vie čo všetko ešte vymyslia. Takže zatiaľ, čo mali rovnaký program nakúpené všetky televízie (Dajme tomu, že Markíza mala to isté čo Prima) tak prima to pustila skôr a Markíza penila, lebo nik si to už nepotrebuje pozrieť v SK dabingu, keď si ešte pozrie, že film má 94 minút, ale od 20:20 trvá do 23:25 … Tiež vám nesedí 94 minút? No, aj reklama potrebuje svoj priestor nie?

Takže sa dostávame k prvému problému a k niečomu, čo rozlišujem ja, keď sa rozhodujem – dĺžku filmu vs. reálny čas určený vo vysielacom čase. Takže ak hodinový film má zabrať 2 a pol hodiny, poviem si, že ma na sto percent čaká polovica dĺžky filmu len čisté reklamy! A keď máte rozhodiť do hodinového filmu ďalšiu hodinu reklám, viete, že vás ich čaká aspoň 10 a to už fakt nepotrebujem vidieť. Takže iný program. A keďže Markíza toto robí s takou presnosťou, že by jej závideli aj švajčiarsky výrobcovia hodiniek, tak je viac ako jasné, že Markíza je len „nutné zlo“ a posledná voľba.

O niečo lepšie je to s JOJkou, ktorá ako-tak ešte dodržiava únosnú mieru pomeru reklamy na film, avšak tiež to s jej dabingom nie je výhra. Áno, sú filmy, ktoré máme radi v slovenčine, ale pokiaľ viem, že niektorý film je lepší s českým dabingom, tak slovenské televízie majú hold smolu. Tu však musím ešte pripomenúť, že od spustenia JOJ Cinema, kde sú filmy aj s českým dabingom, sa dosť často pozastavujem aj na tomto programe.

Často nič a ak niečo, tak radšej online

Veľmi často sa mi však stáva, že televízia nedáva skutočne nič, čo by stálo za to, alebo keď človek už počas prvej pol hodinky filmu odíde lebo 5-tá reklama práve začala, tak to rovno prepínam… Vypínam set-top-box a idem na Plex, či inú online službu, ktorá mi vie odstreamovať film a radšej sa budem učiť anglicky z titulkov, čo po asi pol hodinke ani nevnímam a zrazu je zo mňa fluent english speaking bastart, who know all about that shits on screen. Eh,.. šak viete čo myslím.

Takže si myslím, že televízie v tomto prípade – a verím, že podobne to rieši väčšina z ľudí – sú na tom skutočne mizerne, pretože diváci majú stovky možností, ako sa vyhnúť práve tým naším komerčným produktom v mediálnom poli. Ja som už niekoľko krát odporúčal aj operátorom, aby vytvorili samostatné balíčky pre SK komerčné programy, aby vedeli, čo je to hrať tvrdý konkurenčný boj. Nanešťastie, to vyzerá tak, že organizácia zastupujúca väčšinu providerov, sa k tomuto kroku aj skutočne uchýli a tak si naše komerčné programy ľudia budú priplácať. Verím však tomu, že veľa ich nebude, čo spôsobí radikálny pokles akýchkoľvek ratingov a dostanú operátori konečne to, čo skutočne chceli – poriadnu po papuli za to, že nedokážu ponúknuť kvalitný obsah.

Minca a jej dve strany

Áno, často to počúvam, že každá minca má dve strany a že oni musia z niečoho „žiť“ a platiť výrobu a redakcie a blah blah blah. Áno, je to tak, výroba niečo stojí, ale treba sa zamyslieť nad tým, či to čo idem vyrábať, bude mať skutočne aj úspech. Dávno nie je merítkom úspechu fakt, že niekde v zahraničí je nejaký druh realityshow populárny. Ak človek, čo má na starosti nákup programov, nie je dostatočne kvalitný na to, aby zastával svoju pozíciu, nech ju opustí a nech tam pustí niekoho, kto v danom obore má prax a vie, čo slovenského diváka fakt zaujíma. Áno, „Nákupné maniačky“ sú pekný formát, ale keď od módnych návrhárov počúvam, ako sa len všetci pred TV strapňujú a ako nejde o žiadny trendsetter, tak ma až pri srdci pichá, pretože to je to isté čo si aj ja myslím, keď to vidím. A čo taká Farma, Horná Dolná, a podobné veci? Čo nám prinášajú? NIČ! Zato dobrou kartou je napríklad také „Dobre vedieť“ kde sa človek aj zasmeje a aj si povie, že „ty wago, no fakt, dobre vedieť…“. A týchto relácií je tu – žiaľ – málo. Zato také koleso šťastia niekto vytiahol zo šuplíku, ktorý radšej mali spáliť a nie obnovovať. To už rovno obnovte aj KUKA, Raťafáka Plachtu a iné detské ikony, nie?

Vážené televízie, nenahnevajte sa na mňa, ale:

Ak chcete mať divákov, myslite na divákov a nie na vlastnú produkciu, ktorá často krát „stroskotá“ pretože je to obohraná platňa a ľudí to nijako nezaujíma. Tým pádom ste mohli radšej dať o 10 reklám menej vo filme a určite by film čo má hodinu nemusí trvať hodiny 3!

Ak chcete, aby diváci zostali a sledovali celý program, neprerušujte ho neúmerným množstvom reklám, ktoré sú častejšie oveľa dlhšie ako samotný úsek, medzi dvomi reklamami. Inými slovami, ak mi po 10 minútach filmu, pustíte reklamu, čo má 15 minút a o 10 minút urobíte to isté, potom je to fakt neúnosné a prepínam!

Ak chcete, aby si diváci pozreli film u vás, pokiaľ máte možnosť, určite radšej nakúpte český dabing! Ako televízia máte právo určitý počet hodín odvysielať v inom ako slovenskom jazyku. Nevyužívate to! Využíva to len JOJ Cinema a preto má sledovanosť… Popremýšlajte!

A hlavne… Ak chcete, aby ste zarábali, zapojte viac rozumu. Potrebujete divákov, aby ste mali čísla – tie čísla, ktoré predávajú reklamu. Čím menej reklamy => tým viac divákov => tým exkluzívnejšia ponuka => tým cennejšia reklama. Ak potrebujete vysvetliť ako na to, kľudne sa ozvite… Funguje tak plno iných komerčných televízií, ktoré nemajú potrebu riešiť toľko reklamy ako vy a majú špičkový a prémiový obsah.

Pouvažujte!

O autorovi

Pridaj komentík

Od snipi